RSS

"Saya malu jadi orang Malaysia.."

11 Sep
“Dik, jalan ditutup tak boleh lalu. Saya cuma boleh bagi tahu yang ada batu tergantung hampir-hampir nak jatuh. Bila-bila masa je boleh jatuh” kata seorang anggota polis sebaik sahaja cermin tingkap kereta diturunkan.
“Oo ye ke..habis tu macam mana kami nak ke Balik Pulau, ada tak jalan paling dekat?” tanya pemandu kereta.
“Dik kena ikut jalan jauh. Lebih baik ikut jalan jauh lebih selamat berbanding guna jalan ni. Adik kena patah balik ikut Teluk Kumbar”
“Okeylah kalau macam tu. Terima kasih ye”
“Sama-sama”
Hujan yang turun sepanjang hari semalam membuatkan jalan-jalan masih dilimpahi air hujan yang menuruni cerun-cerun bukit. Kereta yang kami naiki menyusuli jalan ke Balik Pulau dipandu dengan perlahan.
“Bahaya laluan ni. Ni yang buat tanah mendap” kata pemandu yang juga seorang kakak yang telah lama saya kenalinya. Sejak saya first year undergraduate di USM.
Saya yang berada disebelahnya hanya menganggukkan kepala bersetuju dengan kata-katanya.

“Eh sabarlah sikit” jeritnya perlahan.
“Kenapa kak?” Tanya saya tidak perasan dengan perkara yang sedang berlaku.
“Tengok tu, tahulah kereta besar. Janganlah potong ikut suka-suka hati je…nasib baik tak berlanggar”

Saya ketawa kecil dengan gayanya. Keadaan jalan yang macam ular kena palu, dilimpahi air, lumpur dan batu-batu kecil yang memenuhi jalan membuatkan semua pemandu perlu berhati-hati. Tetapi apabila dalam keadaan yang semacam ini pun masih ada yang tidak dapat bersabar akhirnya orang yang sabar menjadi mangsa.

“Saya tak hairan bila Dr Sundramooty pernah cakap, orang Malaysia memang biadap bila dalam kereta berbanding bila dia tak memandu. Emm..kata budi bahasa budaya kita. Orang putih pernah dokumentarikan cara orang Malaysia memandu. Dr kata “Malu saya jadi rakyat Malaysia. Cuba kamu bayangkan pejalan kaki kat tepi jalan habis basah kuyup kena simbah dengan air lopak kat tepi jalan. Saja-saja je dia langgar lopak tu bagi orang yang jalan kaki tu basah. Yang tu baru satu cerita tak masuk lagi potong double liner, langgar trafik light, bunyikan horn tak tentu pasal. Tengok mat rempit dah lah. Very creative. Kita duduk atas motor dia tak cukup dengan tayar dua jadi satu, baring, berdiri pun ada. Superman pun tak boleh bawak motor macam dia. Kamu boleh bayangkanlah macam mana orang putih buat kajian. Kalau burung daripada ibu dia bertelur sampai burung tu mati, dia boleh ikut burung tu. So malu saya bila orang putih tayangkan dokumentari tu pada saya”.

Kakak yang tadinya marah dengan sikap pemandu tadi tersenyum dengan cerita saya. Entahlah…saya pun tak tahu..it’s more about attitude…and the thing is very important, it’s about akhlak…akhlak tu kan buahnya iman. Iman lah puncanya…

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on September 11, 2008 in Ragam Kehidupan

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: