RSS

Terima Kasih Ayah Ibu

11 Sep

“Pasal apa diam je ni..biasanya tak macam ni” Tegur Kak Ain

“Tak..tak ada apa. Cuma saya tak dapat nak bayangkan macam mana Ust Rohani boleh jaga budak-budak tu. Nakal sungguh…kalau saya, tak tahan dah. Yang tu baru dengar Kak Tati cerita. Tak tengok lagi…tapi nak tak nak, kena jaga juga sebab anak yatim. Selama ni saya bayangkan anak yatim ni baik…kudus..tapi tadi Kak Tati cerita lain pula jadinya” saya luahkan apa yang terpendam di dalam hati saya sewaktu dalam perjalanan pulang daripada melawat rumah anak yatim.

“Entahlah susah nak cakap…tapi yelah macam Kak Tati cakap. Kalau keluarga masalah, anak-anak pun akan jadi macam tu. Mereka tak boleh terima kenapa mereka tak macam orang lain…mak meninggal, mak ada kat Tanjung Rambutan… bila ayah meninggal mak kahwin lain. Budak-budak memang susah nak terima apa yang berlaku. Jadi cara nak protest macam tulah…buat nakal….ish, jahat sungguh” kakak yang tadinya kusyuk memandu kerana keadaan jalan bengkang bengkok dan dilimpahi air ke jalan yang menuruni cerun bukit akibat hujan sehari suntuk semalam masih kelihatan, tiba-tiba bersuara.

“Yang adik lima tahun tadi lagi kesian. Memang ust ada cakap kalau benih manusia bercampur dengan jin susah nak jaga. Susah nak ubat. Kelakuan diluar jangkaan kita. Tak suka dengar azan, orang baca Quran tak suka..Iss..susahlah nak cakap. Bukan salah dia pun. Salah mak dan ayah dia. Tadi dia salam dengan kita nampak baik je…tapi, yelah siapa tahu hakikat sebenar nasib dia” tambahnya lagi.

“Tak pelah kita bantu je apa yang termampu. Insya Allah” nada sedih datang daripada belakang tempat duduk saya.

“Em..” saya hanya mengiakannya. Saya tahu, memang saya tak mampu nak tolong adik yang malang tu.

Jadilah ibu bapa yang baik. Agar zuriat yang dilahikan nanti juga adalah yang baik-baik. Anak-anak soleh dan solehah. Orang lain tidak mampu mengubah mereka. Hanya ibu bapa yang mampu mengubah mereka sama ada hendak mencorak mereka. Em..entahlah. Saya tidak tahu mengapa adik-adik itu diperlakukan sedemikian rupa.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on September 11, 2008 in Ragam Kehidupan

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: