RSS

Apabila ada yang bertanya tentang cinta…

22 Oct
Seronok bermusafir dengan postgrad, undergrad, staf dan lecturers ISDEV kelihatan di wajah masing-masing. Cerita tentang diri, anak dan pelbagai pertanyaan bermula dari assignment sehinggalah pertanyaan yang agak sensetif dihujani oleh setiap individu yang menyertai program lawatan ke Wisma Darul Aman, Alor Setar Kedah yang bertujuan untuk melihat pentadbiran di Kedah setelah PAS berjaya mengambil alih pemerintahan pada Pilihan Raya Umum 12 yang lalu.

Memang diakui bahawa pembentukan ukhwah yang diprogramkan secara tidak formal adalah lebih berkesan berbanding secara formal. Peluang waktu makan, membeli belah di Pekan Rabu, di dalam bas (maklumlah dalam bas ada mikrofon) dan lain-lain tempat digunakan sepenuhnya oleh kami.


“Macam mana kita nak kenal lelaki tu sesuai untuk kita atau tak?” Fiza bertanya.

“Pertama, cara dia approach kita…adabnya macam mana, memaksa atau sebaliknya…yang lebih baik ada orang tengah yang telah berumah tangga. Orang tengah tu sampaikan kepada kita. Pihak lelaki akan sampaikan kepada si suami. Kemudian suami akan sampaikan kepada isterinya…lepas tu isteri tadi akan sampaikan hasrat tersebut kepada kita, pihak perempuan. Buat macam tu penting malah lebih baik sebab boleh elak macam-macam benda tak elok. Contoh, tak adalah borak-borak dalam telefon atau sms…ikhtilat lebih terjaga…Dua, mintalah pada Allah, Dia lebih kenal lelaki tadi sesuai atau tak dengan kita. Jangan terburu-buru buat keputusan. Sebab kita akan hidup dengan lelaki tadi bukan sehari dua atau setahun dua..tetapi selama-lamanya..sehinggalah masuk syurga pun dia masih jadi suami kita. Bila dah buat keputusan cepat-cepat bagi tau mak dan ayah. Biar mak dan ayah yang uruskan yang selebihnya”

“Tapi kalau istiqarah tak nampak pun macam mana?” tanyanya lagi.

“Saya pun tak pandai nak cakap…tapi berat hati kita tu macam mana?…Kadang-kadang Allah dah bagi hint tapi kita tak sedar. Tapi berat hati tu kena tengok juga…takut-takut syaitan atau nafsu yang beratkan…sebab tulah jangan bercinta sebelum kahwin..”

“Mustahillah tak bercinta sebelum kahwin?, tak kan tak berborak langsung kot…sms ke?..telefon tu maybe lah…” Fiza menyatakan kepelikannya kepada saya.

“Pasal apa pula pelik..tak ada yang pelik pun.” Jawapan yang ringkas saya berikan kepadanya.

“Ya lah Radieah…macam mana tak bercinta sebelum kahwin tu?” Wawa juga mengajukan soalan yang sama kepada saya.

“Kawan saya pernah cakap… semakin manis sebelum kahwin, makin tawarlah selepas kahwin…so nak manis yang mana satu?” saya ajukan kembali pertanyaan kepada mereka.

“Memanglah Kak Radieah…kalau boleh nak lah yang macam tu” Macam kecewa pun ada luahan hati Niza tadi.
“Kalau nak yang macam tu…bermula dari kita dulu” spontan jawapan tersebut keluar dari mulut saya.
“Niza tak pernah bercoupel ye…” balasnya kembali.
“Tak kisahlah bercouple atau tak…yang penting macam mana kita jaga hubungan kita dengan lelaki yang anjabi..selamba ke?…malu-malu ke?…cuba elak ke? …terpulanglah…. pilihlah yang terbaik” Nasihatku.

“Iss..susah tu..” Siapa entah yang cakap macam tu tak perasan pula saya.
“Tulah mujahadah namanya…dahlah, saya bukan Dr. Cinta, Tanya orang lain lebih baik berbanding tanya saya” Mereka semua tersengih memandang saya.

Kadang-kadang menasihati orang yang mula-mula nak belajar lebih baik berbanding yang telah faham tetapi tidak lakukan perkara yang difahami olehnya…Emm..yang menasihati ini pun belum tahu lagi mujahadahnya macam mana…
Advertisements
 
 

3 responses to “Apabila ada yang bertanya tentang cinta…

  1. Za's

    October 23, 2008 at 3:04 am

    awatla semua org dok cakap pasal cinta ni??hehe…ada makna tersirat ka???

     
  2. boundaries

    October 26, 2008 at 4:33 pm

    radiah…akak rasa mcm kenal jer dgn ayat last radiah tu…^_^

     
  3. Radieah Mohd Nor

    April 27, 2010 at 4:38 pm

    Sekalipun cinta telah ku huraikan dan ku jelaskan dengan panjang lebar, namun jika cinta ku datangi, aku jadi malu pada keteranganku sendiri.

    Meskipun lidah telah mampu menghuraikan, namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang.

    Sementara pena begitu tergesa-gesa menulisnya.

    Kata-kata pecah berkeping-keping begitu sampai kepada cinta.

    Dalam menghuraikan cinta, akal terbaring tak berdaya, bagaikan keldai terbaring dalam lumpur.

    Cinta sendirilah yang menerangkan cinta dalam percintaan.

    -Petikan sebuah puisi daripada Ketika Cinta Bertasbih-

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: