RSS

Pilihan Raya itu Perang

24 Apr

Selamat Mengundi

Perang bermakna setiap perkara yang saling bertembung diakhir akan lahir pihak yang kalah dan pihak yang memang. Perang dalam Islam bertujuan hanya sebagai balasan untuk mempertahankan kesucian Islam, bangsa, keluarga dan diri sendiri daripada ancaman. Ini bermakna perang tidak semestinya hanya apabila melibatkan bom, senapang, pedang dan sebagainya. Perang boleh jadi melibatkan pertembungan ilmu pengetahuan kerana pada hari ini siapa yang menguasai ilmu pengetahuan, dia bakal menakluki dunia.

Perang juga boleh dinisbahkan kepada pilihan raya kepada perang kerana ia melibatkan amar makruf nahi mungkar. Kewajiban untuk menegakkan yang hak dan membenamkan yang mungkar terjadi semasa pilihan raya terletak di tangan pengundi. Pengundi itulah tentera-tentera di medan perang walaupun hanya menggunakan sebatang pen dan tempoh masa menggunakan pen tersebut hayalah seketika.

Oleh itu, hukum yang dikaitkan dengan perang juga boleh dikiaskan ke atas perlaksanaan pilihan raya. Hukum mengundi misalnya adalah wajib sebagaimana turun untuk berperang juga adalah wajib. Hukum tidak menggundi adalah berdosa besar sebagaimana hukum meninggalkan medan perang.

Oleh itu, hukum mendaftar menjadi pengundi juga wajib kerana tanpanya tidak mungkin seseorang itu dapat mengundi. Hal ini boleh dinisbahkan kepada hukum fiqh “Sesuatu perkara itu tidak menjadi wajib melainkan dengannya, oleh itu ia menjadi wajib”.

Selamat mengundi.

Advertisements
 

Tags: , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: