RSS

Cakna Politik

23 May

Ramai yang tak suka politik.

Bosan katanya.

Asyik bergaduh je.

Ada juga yang kata politik tu hak masing-masing. Siapa yang suka dia boleh menyibukkan dirinya dengan politik. Siapa yang tak suka, ikut suka dia lah nak buat apa. Lantak lah dunia nak terbalik ke, Malaysia dah nak muflis ke, apa aku kesah. Lebih kuarang macam tulah.

Tapi ahli agama pula juga yang kata, “Eh politik tu tak boleh dipisahkan dengan agama. Sebab politik tu sebahagian dari agama. Kalau kita pisahkan politik tu dengan agama, maksudnya kita ni sekular. Politik suku, agama suku”.

Tapi ni saya pula yang kata, “Kalau tangan kita kotor, kenapa kita terpaksa bawak sekali dengan badan-badan kita ke sink untuk basuh tangan kita ni je yang kotor. Kenapa tak tangan tu je yang pergi sendiri basuh? Kalau dah tak boleh terpisah antara tangan dengan badan untuk basuh tangan yang kotor tu, dah tentu politik juga kita tak boleh nak pisahkan dengan kehidupan kita. Kita perlu cakna apa yang berlaku”.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on May 23, 2013 in Uncategorized

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: