RSS

Imam Sembahyang dan Pemimpin Negara

23 May

“Mak cik, macam mana mak cik pilih imam sembahyang” Tanya Ali.

“Mak cik pilih yang pandai baca Qur’an lah. Pilih yang tahu hukum agama. Pilih yang baik-baiklah. Imam sembahyang bukan boleh buat main-main” Jawab Mak Cik Senah bersungguh.

“Kalau imam tu mak cik rasa dah baik dah. Tapi dia buat salah dalam sembahnyag. Jemaah dah tegur dah. Tapi dia buat tak tahu je. Mak cik buat apa?” Tanya Ali lagi.

“Kita mufaraqahlah. Tinggalkan imam tu. Mana boleh ikut imam yang tak betul macam tu. Tak sah sembahyang kita” Jawab Mak Cik Senah penuh keyakinan.

“Dah tu mak cik, dalam politik pun sama lah. Kalau sembahyang lima minit je pun kena tengok betul-betul siapa yang jadi imam ni kan pulak dalam politik. Pemimpin tu perintah kita sampai lima tahun. Kalau salah, dah ditegur pun buat tak tahu je. Kena cari pemimpin lain lah kan mak cik kan?” Tanya Ali lagi.

“Salah benda yang pemimpin kita buat?” Tanya Mak Cik Senah pula.

“Kalau dalam solat ada rukun yang kita perlu tahu, dalam politik pun dah tentu ada rukun, pantang larang yang perlu kita tahu mak cik. Kalau kita tak tahu sebab tulah dengan mudahnya pemimpin boleh tipu rakyat. Mak cik, kena baca banyak-banyak. Jangan baca Utusan, tengok TV je. Semua benda kita kena baca. Kita kena tengok. Dah baca dan tengok, kita telitilah sendiri dengan akal fikiran dan iman yang kita ada. Lima tahun tu mak cik, bukan lima minit”.

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on May 23, 2013 in Uncategorized

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: