RSS

Keberkatan dalam Kerjaya

11 Sep
KAMERA 054

Mengenali kawan yang jujur dan amanah perlukan masa. Antara rakan yang saya rasakan memiliki sifat itu.

Sebelum saya mula bekerja di tempat sekarang, dua kali telah saya tolak tawaran kerja. Bila difikirkan semula, aneh. Aneh kerana mereka berusaha mahu saya bekerja dengan mereka.

Kali pertama saya menolak kerja sebagai akauntan di sebuah syarikat yang mengilagkan barangan muslim. Pada mulanya memang saya menghadiri temuduga syarikat tersebut. Tetapi lain jawatan yang saya ditemuduga lain pula jawatan yang diberikan. Yang paling aneh apabila pengarah syarikat itu sendiri datang berjumpa saya di USM bertanya mengapa saya tidak mahu menerima tawaran tersebut. Saya katakan saya tidak ada kemahiran dalam bab kira-kira. Pengarah tersebut katakan, ia mudah sahaja untuk belajar tetapi yang penting pengarah itu cakap saya jujur dan amanah. ‘Jujuh dan amanah’ yang tu perkataan paling pelik sebab dia kenal saya hanya beberapa jam sahaja. Macam mana dia boleh tahu saya ni jujur dan amanah. Tetapi saya tetap tolak tawaran tersebut keraja saya ingin menyambung pelajaran saya.

Belum sempat saya habis pengajian saya telah ditawarkan untuk mengajar di Brunei. Gajinya melebihi RM20 000 sebulan. Tapi tawaran tersebut saya tolak kerana memikirkan tentang keluarga. Kemudian selepas tamat pengajian saya hantar CV saya kepada empat tempat. Tiga daripadanya saya terima jawapan. Mereka ingin temuduga saya. Walau bagaimanapun, saya telah menghadiri temuduga pertama dan telah mengesahkan yang saya bakal bekerja di sana. Gajinya sederhana berbanding satu lagi tempat yang lain. Bezanya RM2000. Banyak… Tetapi saya tetap mahu bekerja di tempat gaji yang saya bekerja sekarang. Sebabnya hanya kerana ilmu. Bagaimana saya mahu di tempat yang saya patut ajar perkara yang bukan daripada ilmu saya. Saya perlu jujur dengan ilmu yang saya ada. Kalau gajinya beribu sekalipun tetapi saya tidak jujur dan amanah dalam menyampaikan ilmu tersebut, bagaimana keberkatan itu akan hadir dalam gaji saya. Bagaimana pula sekiranya saya gunakan untuk membelanjakan gaji tersebut untuk membesarkan anak-anak saya. Cukuplah.. saya hanya mahukan sebuah keberkatan..

Ada juga yang marah pada saya sebab menolak tawaran yang lebih besar. Macam-macam perkara yang dilemparkan pada saya. Antaranya mengatakan saya menolak sebab mahu tempat yang high class… banyak menang award jadi sebab itu saya menolak tempat tersebut… Apapun terima kasih. Saya inginkan sebuah keberkatan, amanah dan kejujuran dalam kerjaya saya. Itu sahaja..  😉

Ada banyak lagi kalau nak cerita tentang tawaran kerja yang pernah ditawarkan kepada saya. Tapi cukuplah itu sahaja..

 
Leave a comment

Posted by on September 11, 2014 in Uncategorized

 

Leave a Reply

 
