RSS

Category Archives: Dunia Penyelidikan

Pensyarah Bukan Kerja yang Mudah

13006731_10209800307070670_838287694295399829_n

Masa saya kecil dulu, bila cikgu bertanya dalam kelas bila besar nak jadi apa? Saya jawab saya ingin menjadi cikgu. Saya tidak tahu apakah perkerjaan lain selain cikgu. Sekeliling saya semuanya cikgu. Ayah cikgu, mak cikgu, ke sekolah pun jumpa cikgu. Cuma saya bertuah, saya dibesarkan dalam kalangan peneroka FELDA. Saya banyak bergaul dengan mereka. Ada yang kaya, ada yang miskin dan ramai dalam kalangan mereka hidupnya sederhana sahaja. Saya banyak belajar daripada kepayahan mereka. Bagi saya, kepayahan merekalah mencorak banyak perkara dalam cara fikir dan cara tindak saya. Ia jugalah yang mematangkan saya.

Walau bagaimanapun, dalam kalangan kawan-kawan saya tersebut, ada seorang yang bercita-cita ingin menjadi pensyarah. Tetapi pada ketika itu, saya langsung tidak tahu, apa itu pensyarah. Perkataan tersebut tersangat asing bagi saya. Tetapi saya diamkan sahaja. Tidak langsung perasaan ingin bertanya. “Ah.. malulah.. pensyarah pun tak tahu”. Tetapi takdir Allah, kira-kira 20 tahun kemudian, perkataan pensyaah itulah menjadi darah daging saya sekarang. Aturan Allah, siapa tahu.

As a lecturer saya diwajibkan untuk mengikuti Kursus Pengajaran dan Pembelajaran. Menurut mereka yang pernah mengikutinya, ia kursus yang membosankan. Saya sedaya upaya cuba mempositifkan pemikiran saya, supaya dua minggu saya saya perlu lalui, tidak membosankan untuk saya. Alhamdulillah, saya berjaya laluinya dengan penuh keterujaan. Terutama sekali apabila sesi perkongsiaan pengalaman Prof Liong Min Tze. Prof Liong menceritakan pengalamannya sebagai seorang pensyarah.. laluan, kepayahan, cabaran, dan pengorbanan menjadi seorang pensyarah sehingga beliau bergelar Prof dalam tempoh masa yang singkat. For me, Prof Liong is a humble person. Mengenalinya buat kali pertama semasa kursus tersebut membuatkan saya teruja untuk mengenalinya dengan lebih mendalam.

Tanggungjawab seorang pensyarah bukan semudah yang disangkaan. Sebagaimana yang dikatakan oleh Prof Liong, seorang pensyarah juga memiliki saat kemurungan sehingga kalau mati mereput dalam bilik dia (office) pun, tidak ada sesiapa yang tahu. Pensyarah memiliki tanggungjawab yang besar tetapi kudratnya tidak sebesar tanggungjawab yang sedang dia dipikul. Walau bagimanapun, kebijaksanaan seorang pensyarahlah membuatkan semuanya nampak cantik, tersusun elok dan menyeronokkan bahkan mereka yang di luar sana melihatnya dengan penuh keterujaan. Jadi tidak menghairankan sekiranya persepsi masyarakat melihat kerja pensyarah ini mudah. We are smart to hide painful okey ! 😉

Bila Prof Liong bertanyakan kepada kami as a new lecture, what a great enrichment you got in your life? Saya mula terfikir, apa yang membanggakan diri saya sebenarnya? Entahlah… sungguh saya tidak tahu. Perkara yang saya tahu, buatlah setiap perkara sehabis baik. Tetapi bila Prof Liong mengutarakan soalan tersebut, ia mula mengetuk fikiran saya, supaya membina falsafah yang lebih kukuh dalam kerjaya saya kini.

Jauh disanubari saya.. saya peroleh PhD semasa usia saya 29 tahun pada 1 April 2014. I joined USM in September at the same year. Ramai yang mengatakan, saya terlalu muda untuk memperoleh PhD dan gelaran ‘Dr.’ Ijazah Doktor Falsafah yang saya peroleh bukanlah untuk gelaran ‘Dr.’ Bukan juga untuk masyarakat lihat. Jauh sekali untuk masyarakat sanjung. Tetapi dengan Ijazah inilah memberi peluang yang luas untuk saya berkhidmat kepada agama dan masyarakat dunia.

Mendidik dan mencari solusi kepada permasalahan masyarakat merupakan keutamaan saya. Ia juga merupakan keistimewaan saya apabila berada dalam dunia akademik. Ia membuka peluang untuk saya berhubung dengan masyarakat dunia. Amanah ini dipikul dengan kejujuran tanpa mengira agama, bangsa ataupun kewarganegaraan. Memberi nilai tambah dalam kehidupan mereka. I enjoy to help them.

Saya berpegang teguh kepada firman Allah S.W.T,

11_88

Maksdunya “…aku tidak bermaksud kecuali (mendatangkan) perbaikan selama aku masih sanggup. Dan petunjuk yang aku ikut hanya dari Allah. Hanya kepadaNya aku bertawakal dan hanya kepadaNya aku kembali.”

Ayat ini menjadi sumpah setia dan juga maruah diri saya terletak padanya.

 

Belajar

Konvo

UPSR: Tahniah kepada yang dapat banyak A. Yang tak dapat banyak A pun tak apa. Jangan pernah kecewa. Hidup ini bukan berlandaskan kepada banyaknya A yang anda dapat. Tapi bagaimana ilmu yang ada dapat itu anda gunakan. Ia menentukan bahawa anda belajar untuk menjadi manusia yang matang.

SEJARAH HIDUP SAYA: Saya bukan pelajar yang hebat. Kelas pun duduk di kelas terbelakang. Tapi walaupun kelas terbelakang, saya belajar menjadi manusia yang berdisiplin. Waktu cikgu tak masuk kelas, saya mengadap kitab cuba menghafal patah-patah bahasa Arab yang amat sukar untuk otak saya menyerap masuk perkataan tersebut. Tapi tetap juga gagal. Dalam 20 perkataan, otak saya mampu menyerap 5 perkataan. Selebihnya lupa… Entahlah, susah betul nak ingat. Kegagalan ini membuatkan saya selalu gagal dalam peperiksaan. Kegagalan ini juga membuatkan saya berada di kelas terbelakang.

DENDA – sinonim dalam kehidupan saya selaku pelajar terutama di sekolah menengah. Kegagalan saya dalam menghafal jugalah yang membuatkan saya sering didenda. Saya juga pernah didenda berdiri di hadapan perhimpunan sekolah. Puncanya saya gagal memenuhi tahap minimum yang sekolah tetapkan. Malulah. Memang memalukan. Tapi nak buat macam mana. Saya dah berusaha, tetapi tetap juga gagal.

TIBA-TIBA MASUK UNIVERSITI – Kegagalan demi kegagalan saya lalui. Tiba-tiba macam mana boleh masuk universiti?
UPSR – 2A,2B, 1C.
PMR – 4A,2B, 1C, 1D
SPM – 3A, 4B, 1C, 1D

DOA. Itu sahaja.. saya cuma berdoa supaya Allah tempatkan saya di tempat yang terbaik. Tempat yang boleh dekat dengan DIA. Saya cakap pada Allah, saya tak pandai. Saya minta Allah pandaikan saya. Maka, DIA yang atur saya ke USM.

STPM – 3.22 Keajaiban dari Allah… Saya diterima masuk USM dengan keputusan tersebut. Bukan itu sahaja. Dengan keputusan itu, saya juga telah menerima anugerah STPM terbaik daripada Cik Puan Muda Pahang Datuk Seri Julita Aishah. Bermula daripada situ saya mula menerima pelbagai anugerah sama ada pada peringkat nasional mahupun universiti.

SEBAB APA YA: Saya pun tak tahu. Cuma, saya tidak pernah benci guru saya. Walaupun selalu salah tanggap berlaku keatas diri saya. Contoh, cikgu saya tersalah mengira markah peperiksaan saya. Kesalahan tersebut membuatkan saya terpaksa berdiri di hadapan perhimpunan sebagaimana yang saya ceritakan sebelum ini. Tapi saya tak marah… Sungguh saya tak marah. Saya tak simpan sebarang dendam walaupun pada ketika saya berdiri hampir selama dua jam di perhimpunan tersebut. Cuma saya rasa malu (Tapi kalau tanya hari ini, saya seronok je cerita pengalaman saya berdiri depan perhimpunan 😉 . Di universiti pun sama. Banyak perkara yang berlaku disebabkan salah anggap pensyarah terhadap saya. Tapi saya tetap akur. Saya biarkan diri saya ditegur dan dimarahi.

DI UNIVERSITI – Allah bagi macam-macam kejayaan pada saya. Terima kasih Allah. Sehingga hari ini saya masih di sini walaupun telah peroleh PhD. Kerja di universiti ini merupakan kerja yang memenatkan. Akibat selalu mengadu kepenatan, anak saya mula memahami keadaan saya. “Hari ini ummi penat?”.
“Penat. Kerja sampaikan ilmu ini susah”. Jawab saya.
“Tapi Aiman nak jadi macam ummi. Nanti dia panggil, Dr. Radieah Mohd Nor” Sambil meniru suara pengumunan nama saya sewaktu majlis convocation yang lepas.
“Eh.. mana ada dia panggil ‘Dr’. Pandai-pandai je Aiman ni”. Aiman ketawa.
“Belajar tu bukan untuk nama kita kena panggil, bukan juga untuk dapat hadiah sayang Ummi”. Kata-kata saya hanya terhenti setakat itu.

“Aiman, tak seronok pun jadi macam ummi. Belajar ni bukan untuk dibanggakan. Ummi dah lalui tiga convocation. Convocation pertama (Sarjana Muda), ummi agak teruja. Convocation kedua (Sarjana), ummi dah mula boring. Convocation terakhir (PhD) ummi dah penat, dah letih. Ummi hadir ke convocation bukan kerana majlis tersebut. Tetapi untuk meraikan orang yang hendak meraikan kita. Sekadar meraikan orang lain. Itu sahaja… Tidak ada makna pun disebalik topi bulat yang ummi junjung pada hari tu. Cuma bila dah junjung topi bulat tu nanti, jangan berhenti belajar. Antara sebab kenapa ummi masih di sini. Bekerja di tempat yang masih perlu belajar. Bila kita semakin tinggi sijil pendidikan yang kita peroleh, akan ada juga orang yang mengatakan kita belajar untuk kebanggan, untuk kemegahan. Pesanan ummi, biarkan sahaja mereka berkata macam tu. Sebab Allah telah katakan bahawa Allah akan tinggikan manusia yang berilmu itu beberapa darjat. Allah yang berkuasa meletakkan darjat kita di sisi-Nya dan di sisi manusia, bukan orang tersebut. Orang yang berilmu akan menganggap darjat itu sebagai anugerah dari Allah dan pasti ia diiringi amanah. Dan sudah pasti ia bukan untuk bermegah”. Ummi hanya cakap dalam hati, sebab Aiman masih belum boleh memahami tugas berat yang ummi pikul kini.

Bila fikir balik, sedih sebenarnya…

 
4 Comments

Posted by on November 27, 2014 in Dunia Penyelidikan

 

Tags:

Ibn Khaldun: Unsur Malaikat dan Unsur Haiwan Milik Manusia

Image

Menurut Ibn Khaldun, selaian daripada akal fikiran yang dikurniakan oleh Allah SWT, unsur malaikat dan unsur haiwan yang dimiliki oleh manusia juga menjadikan manusia makhluk istimewa.

Menurut Ibn Khldun 92006) terdapat dua sebab utama yang membuatkan manusia menjadi makhluk istimewa. Pertama adalah disebabkan oleh akal fikiran yang dianugarahkan oleh Allah SWT. Kedua, adalah disebabkan dua unsur yang dimiliki oleh manusia iaitu unsur rohani dan unsur fizikal. Unsur rohani disifatkan oleh Ibn Khaldun sebagai unsur malaikat. Unsur fizikal pula disifatkan oleh Ibn Khaldun sebagai unsur haiwan. Adanya dua unsur tersebut, Allah SWT mengurniakan manusia akal fikiran untuk manusia berfikir dengan baik supaya tidak terjerumus ke lembah kejahatan yang dikatakan oleh Ibn Khaldun berasal daripada sifat kebinatangan.

 

Menurut Ibn Khaldun (2006), pada asalnya manusia memperoleh inspirasi untuk melakukan sesuatu perkara melalui perlakuan binatang. Sifat jahat yang lahir daripada diri manusia merupakan sifat kebinatangan (Ibn Khaldun, 2006: 118). Oleh itu, manusia boleh menjadi setaraf dengan binatang sekiranya tidak mampu menggunakan akal yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada manusia untuk mengawal kejahatan yang ingin dilakukan olehnya.

Maksudnya: "Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya". (Surah al-Tin 95: 4)

Maksudnya: "Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya". (Surah al-Tin 95: 4)

 

Dua unsur yang dimiliki oleh manusia membuatkan manusia berbeza dengan para malaikat dan haiwan kerana mempunyai dua unsur berbanding malaikat dan haiwan yang hanya mempunyai satu unsur. Ia menjadikan manusia makhluk yang paling mulia dan tinggi martabatnya berbanding ciptaan-Nya yang lain.

Disebabkan itu, penciptaan manusia oleh Allah SWT bukan untuk tujuan keduniaan semata-mata dan bukan juga untuk menjadi hamba kepada-Nya semata-mata. Tetapi manusia diciptakan untuk beribadah kepada-Nya dan menjadi khalifah di muka bumi (Ibn Khaldun, 2006: 197).

Image

Maksudnya: "Dan Kami berikan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata tentang urusan (agama): maka mereka tidak berselisih melainkan sesudah datang kepada mereka pengetahuan kerana kedengkian yang ada antara mereka. Sesungguhnya Tuhanmu akan memutuskan antara mereka pada hari kiamat terhadap apa yang mereka selalu berselisih padanya".(Surah al-Jathiyah 45: 17)

Melalui firman Allah SWT di atas telah dinyatakan hanya melalui hukum syariat ia mampu memandu manusia untuk meneruskan kesinambungan peradaban dan sekali gus mengurangkan pertelingkahan sesama manusia.

Perbalahan yang sering berlaku dalam kalangan manusia  kerana ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh manusia membuatkan manusia boleh mengeluarkan pendapat masing-masing berdasarkan ilmu yang mereka miliki.

Namun begitu, perselisihan pendapat terhadap sesuatu perkara tidak dapat dielakkan kerana peringkat ilmu pengetahuan seseorang berbeza dengan yang lain. Ia membuatkan manusia sering mempunyai pendapat yang berbeza antara satu dengan yang lain. Hanya melalui perlaksanaan syariat Islam manusia boleh bersatu.

Rujukan: Ibn Khaldun (2006). Mukadimah Ibn Khaldun (terj. Dewan Bahasa dan Pustaka). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Bagaimana Pemimpin Begitu Jugalah Rakyatnya

Ahli sejarah banyak mengisahkan, semasa zaman Khalifah Umar bin Abdul Aziz negara Islam dan juga negara-negara yang berjiran dengannya dilimpahi keberkatan berkad keadilan yang telah dilakukan oleh khalifah tersebut (Kitab Bidaya wa Nihaya, Ibn Kathir). Telah diriwayatkan juga warganegra Islam pada ketika itu tidak dapat mengeluarkan zakat untuk serahkan kepada asnaf fakir dan miskin kerana tidak diketahui siapa yang berhak menerimanya kerana semua mereka berada dalam keadaan tidak memerlukan zakat (Kitab Sirah Umar Abdul Aziz, Ibn Abd Hakam).

Khalifah Umar bin Abdul Aziz mampu memberi warna baru kepada manusia dengan membimbing mereka dengan tarbiyyah yang bermula dengan dirinya sendiri. Padahal semasa pemerintahan Khalifah al-Walid bin Abdul Malek, rakyatnya didapati jika bertemu mereka akan saling bertanya tentang hal hartanah dan kilang-kilang kerana al-Walid juga mengemari akan hal tersebut. Begitu juga dengan khalifah sesudah al-Walid iaitu Sulaiman bin Abd Malek yang mengemari biduanda-biduanda dan makanan-makanan. Rakyat pada ketika itu juga didapati apabila bertemu seringkali membicarakan tentang biduanda-biduanda dan makanan-makanan.

Tetapi aneh sekali apabila Khalifah Umar bin Abdul Aziz menjawad jawatan khlifah. Rakyat yang sama tidak lagi membicarakan tentang hartanah, kilang-kilang, wanita-wanita atau makanan-makanan. Sebaliknya apabila bertemu, rakyatnya akan sering bertanya “Apakah yang sudah kamu baca malan tadi? Sudah berapa juzuk al-Quran kamu hafal? Bulan ini berapa hari telah kamu berpuasa? (Kitab al-Khalifah al-Zuhud Umar bin Abd Aziz, Sayyid al-Ahli).

Sungguh, Khalifah Umar bin Abdul Aziz berjaya merubah rakyatnya sebagaimana perkara yang telah dilakukan bermula dengan dirinya. Sebagaimana pemimpin begitu jugalah rakyatnya.

Kita bagaimana? Perkara apa yang sering kita bualkan apabila bertemu? Jangan salahkan pemimpin sekiranya didapati perkara yang kita bualkan tidak membawa manfaat untuk kita bertemu dengan-Nya. Sebaliknya contohu Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Berubahlah. Mulakan dengan dirimu dahulu.

 

Intellectual Puzzle

Bila orang tanya apa itu penyelidikan atau nama lainnya kajian atau dalam Bahasa Inggerisnya research? Secara mudahnya ia adalah untuk menkaji atau melakukan penyiasatan terhadap perkara yang masih belum ada jawapan secara akademik. Maksudnya ia memerlukan penyelidikan yang dilakukan dengan mencari fakta ilmiah dengan menggunakan kaedah saintifik. Kemudian ia dioalah dalam bentuk analitikal.

Jadi sekiranya perkara yang ingin dikaji tersebut telah ada jawapannya, oleh itu tidak perlulahbersusah payah mencari jawapannya lagi. Carilah isu lain yang belum ada jawapan. Jawapannya pula mestilah dikemukakan secara saintifik. Sekiranya jawapan tersebut ditemui di sembang-sembang kedai kopi ini bermakna kajian tersebut masih boleh dilakukan

Intellectual puzzle… secarah mudahnya itulah yang kita cari dalam penyelidikan. Melengkapkan puzzle yang masih tidak sempurna dan tidak memiliki sempadan. Ilmu Allah ni tiada sempadankan.. Jadi walaupun sesuatu topik telah dibincangkan oleh ramai penyelidik, percayalah topik tersebut masih mempunyai banyak pieces of puzzle yang perlu dicantumkan.

 
Leave a comment

Posted by on November 23, 2011 in Dunia Penyelidikan

 

Antara Blog dan Buku

Meja saya di ISDEV

Menulis bukan kerja yang mudah. Apatah lagi andai ilham daripada Allah s.w.t terputus seketika. Taqarub (pergantungan) dengan Allah s.w.t amat perlu.

Menulis juga merupakan medan dakwah. Bagi saya medan dakwah melalui penulisan ini mampu melampaui zaman dan sempadan generasi. Tambahan pula andai kita dapat menerbitkan buku, sampai bila-bila pun buku tersebut masih ada yang akan membacanya. Selagi mana bumi ini masih dihuni oleh manusia. Berbeza sekali dengan menulis di blog, laman web dan sebagainya. Sebab medium on-line ini bergantung kepad hosting tersebut. Andai tiba-tiba ditutup, habislah semua artikel yang ditulis oleh kita.

Menerbitkan buku berbanding blog juga satu kelebihan buat kita. Bukan sahaja bayaran royalti yang dapat kita peroleh untuk menampung kehidupan kita tetapi ia juga boleh memberi manfaat kepada waris kita seandainya kita dijemput menemui-Nya. Royalti bayaran tersebut akan dibayar kepada waris sebagaimana tertulis dalam perjanjian kita dengan penerbit. Selama 50 tahun bermula tarikh kematian kita, bayaran royalti tersebut akan dimasukkan ke dalam akaun waris kita. Selepas 50 tahun kematian kita, buku tersebut akan menjadi hak umum.

Apapun menulislah. Selagi bumi ini dihuni oleh manusia, sudah tentu ada yang akan membaca. Semoga apa yang ditulis menjadi amal jariah kita untuk dipersembahkan kepada-Nya.

 

Bila Bergelar Sarjana

Presentation from Prof Norman Blaikie about Under Supervision: Roles And Responsibilites

Rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat datang dan selamat bergelar mahasiswa atau mahasiswi kepada pelajar-pelajar baru yang telah berjaya menjejakkan kaki ke menara gading di seluruh dunia terutama di Malaysia. Tahniah juga saya tujukan khas buat pelajar yang dahulunya telah memegang Ijazah Sarjana Muda sekarang sedang mengorak langgah ingin pula memegang Ijazah Sarjana.

Tetapi perlu kita ingat bergelar pelajar Sarjana atau calon Doktor Falsafah merupakan suatu keisitimewaan yang jarang-jarang dimiliki oleh kebanyakan orang. Sebagaimana pembentangan Prof. Norman Blaikie;

“Being a postgraduate student is a great privilege.
It can lead to exciting opportunities.
It also carries many responsibilities.”

Best of luck for all of you!!!