RSS

Tag Archives: kaya

Kaya vs Miskin

Harga Sekeping Ijazah Adalah Pengalaman

Satu ketika dulu semasa bergelar student.. Saya pinjam PTPTN just RM9000 je. Ada orang tanya “Cukup ke?” Saya tak jawap pun. Diam je.

Ada juga orang kata, “Mak ayah dia cikgu, pinjam RM9000 pun tak apa. Mak ayah boleh tanggung?” Saya diam juga.

Tapi hari ni saya nak jawap. “Duit pinjaman tu saya tak boros. Kalau time makan, saya ambil sayur dengan kuah je. Kalau teringin nak makan ayam masak kurma. Saya ambil kuah ayam amasak kurma tu je. Kalau teringin nak makan ayam, Saya ambil sup kaki ayam atau makan hati ayam”.

“Walaupun mak ayah saya cikgu, tapi mereka banyak tanggungan. Adik beradik saya ramai. Semua masih sekolah. Universiti pun ada. Mana cukup duit”.

“Ayah saya lepas balik sekolah, sebelah petang pergi menoreh getah pula. Bukan senang”.

Tapi saya bersyukur.

Sebab saya tak pernah makan magie walaupun tak ada duit. Kawan saya hanya makan biskut je. Patut pun setiap kali saya ajak makan, dia kata dah makan. Bila saya selidik, dia just makan biskut kering. Empat keping sarapan, empat keping untuk tengah hari dan empat keping untuk malam. Air? Air paip yang dimasak menggunakan kettle saya.

Walaupun hidup saya sebagai student susah, ada orang lagi susah. Jadi saya tak rasa macam saya susah.

Saya dah biasa didik dalam keadaan susah. Saya dibesarkan di FELDA. Saya banyak kawan-kawan susah waktu saya sekolah rendah dulu. Saya seronok kawan dengan orang susah. Saya tengok mak ayah mereka bagi belanja 10 sen sehari sedangkan saya 50 sen. Kalau fikirkan dengan logik akal, nak makan apa dengan duit sebanyak tu. Tapi saya tengok kawan sepermainan saya dulu tak pernah merungut dengan wang sebanyak 10 sen tu.

Alhamdulillah, sekarang saya dah terdidik dan biasa jadi susah. Bila biasa hidup dalam keadaan susah, kita tak berapa kisah dengan kemewahan yang melimpah. Tapi bila orang yang dah biasa mewah, pasti akan rasa susah apabila terpaksa hidup dalam keadaan serba payah. Jadi tak hairanlah kalau ada orang uang boleh berlagak kaya sedangkan pada hakikatnya dia papa. Bagi saya, orang akan lebih menghormati kita kalau kita kaya tetapi menyembunyikan kekayaan kita berbanding orang yang miskin tetapi berpura-pura kaya.

 

Tags: , , , ,